Ny online-tjänst för tidig tvistlösning för företag - Legalworks

Ny online-tjänst för tidig tvistlösning för företag

Bolagsjuristbloggen träffade i veckan Christina Blomkvist som är grundare av legaltech-bolaget GreenCounsel. Vi pratade om en ny tvistlösningstjänst online för företag, Happy Resolution (www.happyresolution.eu), som GreenCounsel lanserar nu i slutet av veckan.

Vad gör Happy Resolution?

Happy Resolution tillhandahåller s.k. online dispute resolution (ODR) för företag. Happy Resolution hanterar både förlikningsförhandlingar mellan företag online och hjälper också företag att koppla på en CEDR-ackrediterad medlare online om de inte lyckas komma överens på egen hand i förlikningsverktyget. Företag kan också kostnadsfritt använda en förlikningskalkylator hos Happy Resolution (https://happyresolution.greencounsel.se/calculate) där man kan räkna på om det lönar sig att driva en tvist vidare eller om det är bättre att förlikas så snart som möjligt och i så fall på vilken nivå.

Hur kom det sig att ni blev intresserade av att göra en ODR-tjänst för företag?

ODR har diskuterats i många år men hitintills främst använts inom e-handel/konsumenttvister eftersom tvistlösning online är effektivare, enklare och billigare än vanlig traditionell tvistlösning och därför skapar access to justice för konsumenter. Det finns dock ingenting som säger att inte också företag ska kunna dra nytta av de fördelar som ODR innebär. I samband med att jag var med och grundade INIRES – ett digitalt skiljedomsinstitut – förra året insåg jag att företag även behöver enklare möjligheter att snabbt lösa sina tvister på egen hand eller med stöd av medlare, säger Christina Blomkvist. I många fall lönar det sig inte att driva en tvist rättsligt, även om man försöker göra även sådan tvistlösning effektivare och billigare för parterna.

Vilka vänder Happy Resolution sig främst till?

Happy Resolution riktar sig till företag som snabbt vill ha hjälp med att få oenigheter med kunder eller leverantörer lösta så att man kan gå vidare och fokusera på affärsverksamheten. I den bästa av världar löser man saker innan de har hunnit eskalera. Det kan röra sig om en faktura som någon inte vill betala, ett dröjsmål, ett fel i en leverans etc. Tjänsten är som sagt tillgänglig för företag. Vi hanterar alltså inte tvister där konsumenter är involverade. För konsumenter finns det idag andra lösningar, såsom exempelvis EU:s online dispute resolution-plattform, https://webgate.acceptance.ec.europa.eu/odr/main/?event=main.home.show. Happy Resolution är inledningsvis endast tillgänglig på svenska så i nuläget undersöker vi om svenska företag skulle vilja utnyttja en sådan här tjänst för att effektivisera och sänka sina kostnader för tvister och fokusera mer på sin affärsverksamhet.

Varför namnet ”Happy Resolution”?

Namnet återspeglar vad vi vill att kunderna ska uppleva – ”the happy resolution of commercial disputes online”.

Scroll to Top