Att tänka på när man startar nytt bolag, enligt experten - Legalworks

Att tänka på när man startar nytt bolag, enligt experten

– En intervju med Nancy White, Strategic Brand Management Consultant

LegalWorks träffade Nancy White, expert och konsult inom Strategic Brand Management. Vi bollade med henne och pratade djupgående om om varumärkesbyggande, effektiva startup-strategier och generella tips som är bra att ha i åtanke när man startar ett nytt bolag – och vilka steg därefter som är vitala för att hålla sig flytande.

LegalWorks: Först och främst, vem är Nancy? Vad har du för bakgrund?

Nancy White: Jag har varit i high tech-industrin i över 20 år, hos stora företag. Sun, NetUP, Veritas… Mina roller har alltid varit centrerade runt partnerskap, ekosystem och utveckling av produkter och tjänster. Jag arbetar antingen inom marknadsteamet eller så är jag marknadspersonen. Efter detta har det fallit sig naturligt att jag gått vidare till att bli konsult för företag som behöver min expertis, vilken främst är att utveckla slide decks – antingen till din affärsplan eller för att presentera för investerare. Jag är spindeln i nätet när det kommer till att skapa innehåll och varumärkesstrategier samt arbeta med partners.

Vilka slags organisationer arbetar du med; startups, SMEs, större företag?

Alla ovanstående. Alla slags företag och organisationer.

Är det stor skillnad mellan att arbeta tillsammans med ett startup jämfört med ett större företag?

Ja. Startups vet inte vad de vill ha. De behöver vägledning. Och de är väldigt ödmjuka och öppna med att jag kan styra utifrån vad jag tror att de behöver. För de större spelarna har de partnerrelationer med många företag, så jag försöker alltid hitta rätt balans för att sätta in ett partnerprogram som passar här.

Och likheten då?

Huvudfrågan för alla slags bolag är att identifiera “vad kommer att bli moroten för kunderna att komma till dig, istället för att välja ett konkurrerande företag?”. Jag kallar detta för den ”Okända Oväntade Fördelen”. Och det finns en bra historia bakom detta uttryck om du är intresserad?

Absolut!

Det började med en man som heter Chip Conley. Han är amerikan, och den största boutiquehotellägaren i landet. Han började sin karriär på Stanford, avslutade business school och började inom fastighetsbranschen en kort period innan han insåg att han inte ville jobba med det. Så han fick idén att han skulle starta boutiquehotell. Han köpte ett hotell i San Fransisco under sent 80-tal/tidigt 90-tal. Och tanken han hade med hotellet var att det skulle attrahera musiker och band som var ute på turné. Vanligtvis startar banden i New York, migrerar över landet genom olika städer och avslutar i San Fransisco, utmattade. Särskilt managern för bandet som organiserar allt. Så Chip – tiden innan internet och mobiltelefoner – ställde sig frågan ”hur når vi dessa managers, vad kan vi erbjuda dem?”. Och istället för att ta fram samma generiska erbjudande som alla andra hotell i närheten kanske gjorde, beslutade han att de skulle erbjuda managern för bandet en gratis massage för varje dag som han och hans band bokade hotellet. På denna tid var massage inte lika vanligt som det är idag, utan en mycket lyxig tjänst. Så på den vägen var det, och alla managers som bokade detta var så överrumplade av den oväntade förmånen att de tipsade andra band managers att även de boka hotellet. Och på det sättet växte verksamheten. Så jag har tagit det konceptet av Okända Oväntade Fördelar och jag ser till att vi alltid har något oväntat att erbjuda för alla företag som jag arbetar med.

När det kommer till att identifiera ett starkt startup som du förutspår kommer att lyckas, vad är det främst du kollar efter då? Idén, passionen, grundarna, vad?

Vanligtvis en kombination av grundarna, och då samtidigt deras passion för vad de gör. Sedan skadar det såklart inte att ha en banbrytande idé som kommer ta marknaden med storm.

Vad ska man ha i åtanke innan man startar ett nytt bolag? Säg att du kommer på en idé som du vill verkliggöra, vad är nästa steg?

Du behöver fokusgrupper. Så prova idén och konceptet på andra innan du tar den ut i världen. Se om du har din kund som du försöker nå, lista ut din målgrupp och skapa djupgående intervjuer och fokusgrupper med dem. Ibland har du en mycket bredare målgrupp, och ibland en snävare. Det är bättre att börja brett och sedan minsta allt eftersom. Ibland kan svaren och insikterna från fokusgrupperna förvåna, och man kanske inte alls ska satsa på samma målgrupp som man egentligen tänkt.

Och när det kommer till att expandera och bygga ut din business? Vad är nästa steg att ta här?

Nästa steget efter att du redan lanserat? Ta ett varv tillbaka till kunderna som du redan har. Ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar, och utveckla vidare därifrån.

Har du en framgångssaga som du varit delaktig i som du vill dela med dig av?

Jag blev headhuntad till ett projekt där mitt uppdrag blev att hjälpa företaget att etablera sig i 2000-talet – trots att det grundades 2003. Allting var väldigt gammalmodigt, icke-digitalt och inga ändringar hade gjorts sedan starten. Och jag ändrade inte bara strukturen och de interna rutinerna – utan ändrade också namnet.

Jag kan tänka mig att detta kanske möttes av lite motstånd? Ett namn är ändå en så stor del av en varumärkesidentitet, det måste varit lite läskigt för ägarna att gå med på?

Ja, absolut, men ingen gillade det ursprungliga namnet ändå. Det är klart att det var lite opposition, men vi kom gemensamt fram till ett antal nya namn och höll en omröstning om vilket det nya skulle bli. Så alla fick känna sig delaktiga, och var till slut nöjda med ett mer modernt och starkt varumärkesnamn. Det är en mycket bra lärdom att ta med om man grundar ett bolag också – en varumärkesidentitet behöver inte vara skriven i sten.

Några sista tips till grundare av nystartade bolag?

Jobba inte isolerat. Ha alltid någon att bolla tankar och idéer med. Bli inte för låst vid en tanke utan testa det på olika personer – på din partner, morfar eller personen som säljer din lunchsallad. Se till att få alla intressenter, investerare och ägare på din sida – var tydlig, proffsig och vänlig, och de kommer genast bli mer benägna att lyssna på dina idéer och förslag.

LegalWorks rådgivningsbyrå LW Advisory är experter inom affärsjuridik för startups och nystartade bolag. Läs mer om vårt tjänsteerbjudande här eller kontakta oss på info@lwadvisory.se.

Rulla till toppen